Hvordan undgår jeg hårtab?

Cf
Camilla, frisør
06. oktober 2009 · Ca. 02 min læsning
Hvordan undgår jeg hårtab?
Q: Jeg oplever at håret falder af og knækker. Når jeg vågner op har jeg hår på puden og i løbet af dagen hænger det på min ryg. Hvordan undgår jeg hårtab? undga-hartab A: Hårtab er en meget normal ting blandt mænd og kvinder. At mænd lider af hårtab er dog mere normalt end kvinder. Hårtab er ikke altid til at stoppe når det først er begyndt, men det kan forebygges og reduceres. Der findes et utal af eksperter på området som har gode råd og tips til hvordan netop deres behandling kan reducere dit hårtab. Men der er et par hjemmeråd du kan prøve før du begiver dig ud i dyre behandlinger. #1: Først skal du prøve at identificere hvilken type af hårtab du lider af og oplever. Er der et mønster i hvordan og hvornår du taber håret? Sker det kun på bestemte tider af døgnet? Disse symptomer kan være altafgørende for hvordan du skal behandle hårtabet. Bemærk at hvis du har gjort noget nyt ved håret kan dette være årsagen. Det kunne være en ny hårfarve, ny hårpleje serie eller ny frisure. Dette vil formentligt kun være midlertidigt da håret skal vende sig til en ny eksistens og/eller pleje. Hvis hårtabet fortsætter, så skift hårprodukter igen. #2: Tal med din læge. Hvis du dagligt tager medicin, eller tager medicin i en sygeperiode kan dette være årsagen til hårtabet. Læs bagpå medicinens æske eller indlæg og læg mærke til om en af de registrerede bivirkninger er hårtab. I de fleste tilfælde kan hårtab være forsaget af den medicin man indtager. Hvis du er i tvivl om det kan være medicinen som forsager hårtabet er det en god idé at spørge din læge. #3: Hvis du oplever hårtab findes der hårprodukter som er specielt egnet til at reducere hårtabet og forebygge yderligere hårtab. Udover at reducere hårtabet kan de fleste af disse produkter også hjælpe med at få håret til at vokse hurtigere ud igen, eftersom hårsækkene plejes. #4: Helt almindelige fødevarer kan også være plejende for håret, hvis man lider af hårtab. Fødevarer såsom kokos og tea tree olie er 2 af de mest populære fødevarer til pleje af håret. Du kan tilføre 1-2 spiseskeer olie til din shampoo og massere hovedbunden grundigt hver gang du vasker håret. Jo mere du masserer hovedbunden jo mere stimuleret bliver hårsækkene hvilket vil påvirke udgroningen af håret. #5: Kør ned I tempo og undgå stress. Stress er en af de mest normale ting som kan forsage hårtab. Depression, angst og stress er ofte relateret til arbejdet og kan skade kroppens naturlige gang og dermed også håret. Hvis du tror at stress kan være en af grundene til hårtabet er det en god idé at besøge sin læge. #6: Træn og spis sundt. En sund diet fyldt med vitaminer og antioxidanter kan gore underværker for kroppen og håret. Ernæringen er utroligt vigtig faktor når man ønsker at stoppe hårtabet. Hvis man ikke indtager nok C, E og B vitaminer vil kroppen ikke fungere korrekt og produktion af nye hårstrå i hårsækkene vil blive tilsidesat. Antioxidanterne i kroppen filtrerer den naturlige ’gift’ kroppen indtager. Hvis ikke man ikke spiser fødevarer med nok antioxidanter vil der ikke være antioxidanter til at dræbe ’giftene’ og de vil gå efter håret.
Du vil måske også læse om...
Hovedbundsproblemer i efteråret
Indlæg

Hovedbundsproblemer i efteråret

Hovedbundsproblemer kan selvfølgelig forekomme relative alt efter hvem... [Læs mere]
Cf
Camilla, frisør
12. december 2019 · Ca. 05 min læsning
Fimrehår? Få 3 tips til at tæmme strittende hår på hovedet
Indlæg

Fimrehår? Få 3 tips til at tæmme strittende hår på hovedet

Fimrehår, som vi alle kender og stifter bekendtskab med. Det er små... [Læs mere]
Cf
Camilla, frisør
11. december 2019 · Ca. 02 min læsning
Top 4 øjenvippe serum, som er bedst i 2019
Indlæg

Top 4 øjenvippe serum, som er bedst i 2019

Øjenvippe serum har efterhånden erstattet diverse vippe extensions... [Læs mere]
Cf
Camilla, frisør
05. marts 2019 · Ca. 02 min læsning